Skip to main content

BPM berekenen bij importeren auto

Voor elke te importeren auto moet een BPM-berekening gemaakt worden. BPM bij import berekenen is een hele klus. Laat je daarom altijd bijstaan door een professional om de invoerkosten te berekenen. Maak liever niet de fout om onterecht te denken dat je het zelf wel kunt. Je kunt namelijk zomaar duizenden euro’s te veel BPM betalen.

Invoerrechten berekenen, BPM berekenen import.

In de basis zijn er 3 methodes om de BPM te berekenen bij import:

  • Forfaitaire tabel, afschrijvingstabel.
  • Koerslijst
  • Taxatierapport

Elke maand dat de auto ouder is, is er een vastgestelde korting op de te betalen BPM.

Forfaitaire tabel

Een door de belastingdienst vastgestelde afschrijvingstabel waarbij de te betalen BPM  elke maand volgens een vastgesteld percentage afschrijft.

Dit is het maximaal te betalen BPM bedrag.

Koerslijst

De werkelijke waarde van de auto wordt bepaald aan de hand van vergelijkbare auto’s die in Nederland te koop staan en aan de hand van die waarde wordt de korting op de BPM bepaald.

Taxatierapport

Rest BPM berekenen aan de hand van een taxatierapport mag alleen als de auto meer dan normale gebruiksschade heeft. Het taxatierapport is gebaseerd op een koerslijst, met dien verstande dat de extra gebruikersschade wordt afgetrokken van de verkoopwaarde.

Wanneer afschrijvingstabel gebruiken en wanneer koerslijst of taxatierapport?

Aan de hand van onderstaand voorbeeld wordt het duidelijk.

  • Een Toyota Aygo 1.0 uit 12-2017 met 10.000 kilometer op de teller in de kleur zwart en dealer onderhouden.
  • Een BMW M760 6.6 uit 12-2020 met 120.000 kilometer op de teller in de kleur geel.

De Toyota is gezien de kilometerstand en de leeftijd beter af met een afschrijvingstabel.
De Toyota heeft een hogere verkoopwaarde dan gebruikelijk.
De BMW daarentegen heeft een veel lagere verkoopwaarde en in dat geval kun je beter gebruik maken van de koerslijst.
Als de BMW dan ook nog meer gebruikersschade heeft, dan kun je nog beter gebruik maken van een taxatierapport. Je betaalt dan nog minder BPM, doordat de extra gebruikersschade wordt afgetrokken van de verkoopwaarde.

Toyota rest BPM berekend met afschrijvingstabel €444
Toyota rest BPM berekend met koerslijst €634
Beste keuze is afschrijvingstabel.

BMW rest BPM berekend met afschrijvingstabel €43.629
BMW rest BPM berekend met koerslijst €26.593
Beste keuze is koerslijst. BPM voordeel is €17.036

De meeste auto’s zitten ergens tussen bovenstaande auto’s in. Je zult de BPM altijd aan de hand van diverse factoren moeten uitrekenen. Je kunt simpelweg vooraf niet zeggen welke BPM-afschrijvingsmethode de gunstigste is. Maar hoe hoger de CO2-uitstoot is, hoe groter de BPM verschillen kunnen zijn.

BPM berekenen met koerslijst

In het hiervoor beschreven voorbeeld is duidelijk te zien dat de verschillen in berekende BPM tussen afschrijvingstabel en koerslijst enorm groot kunnen zijn.
De belastingdienst accepteert koerslijsten van verschillende aanbieders. Importautokopen.nl heeft toegang tot de software van deze aanbieders.
Doordat de waarde van de auto verschilt tussen de verschillende koerslijsten, kun je zomaar honderden tot duizenden euro’s voordeel behalen. Wij beschikken over de juiste software om de BPM-berekeningen volgens de verschillende koerslijsten te maken en te vergelijken.

Importautokopen.nl zoekt uit welke koerslijst de meest gunstige is voor jouw importauto.

BPM berekenen met een taxatierapport

Importbelasting berekenen met een taxatierapport kan in sommige gevallen voor de te betalen BPM nog lager uitpakken.
De auto moet dan wel meer gebruikersschade of beschadigingen hebben dan gebruikelijk. Ook kan het voordelig zijn als een model of een type motor niet voorkomt in Nederland. Hierdoor kan een taxatierapport gunstig uitpakken en hoeft er minder BPM betaald te worden.
Een taxatierapport is een arbeidsintensief rapport en moet afkomstig zijn van een onafhankelijk, erkende taxateur.

Importautokopen.nl schakelt indien voordeliger een onafhankelijk erkend taxateur in.

Belastingdienst en Taxatierapport

De belastingdienst kan bij een taxatierapport met terugwerkende kracht tot 5 jaar geleden een bezwaar maken. Als de belastingdienst het niet eens is met de BPM-aangifte, bestaat de mogelijkheid dat je het BPM-voordeel 100% moet terugbetalen. Het risico ligt bij diegene die de aanvraag heeft gedaan.

Onze Tip:
Laat je BPM-aangifte in combinatie met een RDW-keuring door een professional uitvoeren.
Voorkom dat je te veel betaalt bij het importeren van je auto.

Import kosten berekenen

Als je een auto gaat importeren zul je alle importkosten moeten berekenen. Volgens de gunstigste methode BPM berekenen bij import kan een aanzienlijk voordeel opleveren. Maar behalve de berekende rest BPM bij import zijn er nog andere kosten, waar je rekening mee moet houden.

  • Transportkosten internationaal ca. €300*
  • Bijdrage verzekering internationaal vervoer ca. €30*
  • RDW-keuring + Tenaamstelling €104,40
  • Recyclingbijdrage RDW €24,80
  • Kentekenplaten €23,90
  • De transportkosten en de transportverzekering zijn afhankelijk van laadadres en type auto. Prijzen zijn exclusief 21% btw.

Gehele begeleiding import traject door importautokopen.nl

Wat is allemaal inbegrepen bij onze begeleiding van het importtraject?

  • Controleren aanbieder
  • Controleren aanbieding auto en juiste vragen stellen over de auto
  • Duidelijke offerte
  • Onderhandelen met buitenlandse dealer. Behaalde voordeel is volledig voor jou
  • Laagste BPM berekenen
  • Organiseren internationaal transport
  • Auto invoeren bij RDW
  • BPM-aangifte verzorgen bij belastingdienst/douane
  • Stalling auto op afgesloten terrein
  • Monteren nummerplaten
  • Financiering of financial lease mogelijk

Gehele begeleiding importtraject is reeds in de prijs inbegrepen.

De BPM berekenen t.b.v. de belastingdienst is een belangrijk deel van onze service maar ook de verdere service en begeleiding is heel belangrijk voor een gemakkelijke, snelle en voordelige import van jouw import auto.